Kto zabił w pensjonacie?
Kryminał! W teatrze o kryminał nietrudno, bo szczególnie te dawne - osadzone w jednej i mało się zmieniającej scenerii - łatwo można przenosić na scenę. Taka jest „Pułapka na myszy” Agathy Christie, czyli opowiadanie napisane na osiemdziesiąte urodziny królowej-wdowy Marii. „Pułapka” właśnie miała polską premierę w Teatrze Ateneum. Reżyseruje Andrzej Tyszkiewicz.
Klasyk. Angielski pensjonat. Wiktoriańskie meble. I śnieg. Za oknem pada i wszystko zasypuje biały puch. Odcina mieszkańców i zamyka ich w domowej pułapce. Ileż takich kryminałów powstało? Dość wspomnieć „Morderstwo w Orient Ekspresie” - także Agaty Christie, czy rodzimy „Zmącony spokój pani labiryntu” pióra Joe Alexa. Uwięzienie postaci, najczęściej z przyczyn klimatycznych - burz, sztormów i innych plag - ułatwia sprawę. Powstaje tekst żywy, soczysty i zwięzły. Postaci są stale "pod ręką", sceneria niezmienna. Pierwsza wersja „Pułapki na myszy” miała przecież ledwie pół godziny i była słuchowiskiem.
Na scenie Ateneum znakomita Magda Zawadzka. Jak zawsze to przyjemność oglądania wyjątkowej Aktorki, tym razem w roli angielsko sarkastycznie kontestującej rzeczywistość, pełnej wdzięku pensjonariuszki. Milo patrzy się na Milenę Suszyńską, której właścicielka pensjonatu ma swoje sekrety, rozterki i tajemnice. Dynamicznie i z humorem rozwija swoją postać Jakub Pruski. To klasyczne odczytanie tekstu Christie. Bez uwspółcześnienia na siłę i robienia z igły widły. Co zresztą stanowi zasadniczy walor spektaklu Teatru Ateneum.
Zatem tajemnica londyńskiego morderstwa w klasycznym angielskim kryminale pióra królowej gatunku. To się nie może nie udać, gdy spojrzymy na okoliczności. Tekst „Pułapki” jest na londyńskim afiszu przez cały czas i jest najdłużej stale graną bez przerwy sztuką na świecie. Bardzo dobra jest scenografia warszawskiego spektaklu. Praca Anny Zemanek, wsparta projekcjami video daje znakomity efekt. Można bez trudu poczuć atmosferę angielskiego domu, śnieżnej zimy i posłuchać melodii o „Trzech ślepych myszach”, śpiewanej w zamieci. Zatem - kto lubi zagadki w dobrym guście - ten do Ateneum.
OBSADA
Magdalena Zawadzka
Milena Suszyńska
Magdalena Schejbal
Dariusz Wnuk
Bartłomiej Nowosielski
Łukasz Lewandowski
Krystian Pesta
Jakub Pruski
TWÓRCY
Autor tekstu Agatha Christie
Tłumaczenie Hanna Baltyn
Reżyseria Artur Tyszkiewicz
Asystentka reżysera Paulina Staniaszek
Scenografia i kostiumy Joanna Zemanek
Asystentka scenografa Joanna Organiściak
Projekcje Ignacy Ciunelis/Joanna Zemanek
Muzyka Jacek Grudzień
Suflerka Joanna Trzcińska
Inspicjent Wojciech Gratkowski
Komentarze
Prześlij komentarz